18 grudnia 2020
Zakupy na platformach e-commerce
Wielu z nas korzystało już z zakupów przez internetowe platformy zakupowe czyli platformy e-commerce. Są wygodne, pozwalające zaoszczędzić sporo pieniędzy, ale nie zwalniają nas z czujności i obowiązku dokładnego sprawdzania oferty. Na co zwracać uwagę?
Wybierając towar zwracamy uwagę m.in. na cenę. Trzeba jednak pamiętać o kosztach wysyłki ponieważ wybierając najtańszą możemy złapać się w pułapkę. Niekiedy sprzedawcy oferują towar po niższej cenie, a potem tę obniżkę rekompensują wysokimi kosztami przesyłki. Jeśli natomiast kupujemy na platformach zagranicznych, koszty przesyłki rosną niewspółmiernie do taryf krajowych. Do tego dochodzi jeszcze bardzo długi czas dostawy. Dlatego najkorzystniej jest wybierać polskie sklepy i polskie produkty.
Kupuj z głową
Zamawiając towar na platformach internetowych nie sugeruj się tylko zdjęciami eksponowanymi na stronie. Zdarza się, że kupując np. torebkę lub plecak dostajemy towar o wiele mniejszych rozmiarów niż byśmy oczekiwali. Uczciwy sprzedawca zawsze podaje gabaryty sprzedawanych rzeczy, jak np. rozmiar w centymetrach, litraż, pojemność itp. Może się zdarzyć, że zamówiony towar doszedł do nas w innym kolorze niż klikaliśmy na zdjęciu. Cóż, małym druczkiem w ofercie może być dopisane, że to zdjęcie jedynie poglądowe, a w opisie wyraźnie było napisane, że towar oferowany jest tylko w jednym kolorze.
Inną sztuczką nieuczciwego sprzedawcy może być pokazanie na zdjęciu np. sprzętu wędkarskiego: kołowrotka, siatki na ryby, wędki i krzesełka do siedzenia. Czytaj uważnie opis ponieważ może się okazać, że w ofercie jest tylko wędka, a całą resztę trzeba już dokupić, czasem z odpowiednim rabatem.
Co mówią inni klienci?
Komentarze to bardzo ważne narzędzie weryfikacji sprzedawców na platformach e-commerce. Jeśli sprzedawca ma kilkadziesiąt komentarzy, a wśród nich kilka negatywnych, nie trzeba go od razu przekreślać. Kupujący mają różne temperamenty, różne charaktery, a czasem z czystej złośliwości dodają negatywny komentarz i ocenę sprzedawcy. Kiedy jednak internetowy handlarz ma mniej więcej jedną trzecią komentarzy negatywnych nie warto ryzykować i lepiej poszukać innego sprzedawcy. Pamiętaj, że zawsze możesz zadzwonić do sprzedawcy i wypytać o szczegóły. A przed dokonaniem płatności, możesz sprawdzić czy zamawiany towar został wyprodukowany w Polsce. Pomaga w tym aplikacja Pola.
