8 marca 2022

Mądre decyzje

Wydawać by się mogło, że decyzja o tym, jaki jogurt wkładamy do sklepowego koszyka, nie ma żadnego znaczenia. A jednak prawda jest inna.

Dowodów na poparcie tej tezy dostarcza wydawana przez Klub Jagielloński aplikacja Pola, która pomaga dokonywać świadomych wyborów podczas zakupów już od sześciu lat. W tym czasie nasi użytkownicy dokonali ponad 10 milionów skanowań! Taka skala wyraźnie pokazuje siłę i znaczenie każdej pojedynczej decyzji zakupowej.

Świadomy wybór

Aplikacja Pola pozwala dokonać świadomego wyboru. To skuteczne narzędzie w walce z dezinformacją i nieprecyzyjnymi kampaniami marketingowymi. Myślisz, że kod 590 oznacza, że produkt jest polski? Nic bardziej mylnego. Z tego kodu może korzystać każda firma, która jest zarejestrowana w Polsce, nie musi prowadzić produkcji na terenie Polski. To jeden z bardzo popularnych mitów dotyczących pochodzenia produktów, z którymi aplikacja Pola musi się zmagać. Podobnie jest z większością biało-czerwonych oznaczeń umieszczanych na produktach, które często wprowadzają w błąd. Aplikacja Pola weryfikuje je w zaledwie kilka sekund. Pola bierze pod uwagę miejsce rejestracji firmy, miejsce produkcji, a także strukturę kapitałową firmy. Aplikacja w żaden sposób nie sugeruje, jaki produkt należy wybrać. Dostarcza jedynie informacji niezbędnych do dokonania świadomego wyboru.

Jak przedstawiają się rankingi

Przeanalizowaliśmy wyniki skanowań dokonywanych za pomocą Poli i stworzyliśmy ranking 100 najczęściej skanowanych firm w historii naszej aplikacji. Ranking powstał w ramach współpracy z Grupą PGE, partnerem aplikacji Pola, która zainicjowała kampanię społeczną Polskie – kupuję to!. Niekwestionowanym liderem okazała się Grupa Maspex. W rankingu znalazło się aż sześć spółek należących do tej grupy, które zeskanowano łącznie 465 090 razy. Taka ilość skanowań produktów tej firmy w naszych statystykach potwierdza jej pozycję jako lidera rynku spożywczego.

Kolejne miejsca zajmują Unilever, Nestle i Coca-Cola. Tak wysoka pozycja tych firm świadczy wyraźnie o tym, że Polacy są i chcą być konsumentami świadomymi. Wszyscy mają świadomość, wbrew temu co sugeruje nam Biedronka, że Coca-Cola nie jest polskim produktem. Po co więc ją skanować? Po to, by wiedzieć, jak silne związki z naszym krajem ma ten koncern, by wiedzieć, czy produkuje w Polsce, a także czy zdecydował się na umieszczenie w naszym kraju czegoś więcej niż tylko na wpół zautomatyzowanej fabryki.

Wiele o świadomości konsumenckiej mówi nam również zestawienie najczęściej skanowanych produktów. Czołowe miejsca nie należą do alkoholi, wyrobów tytoniowych czy innych niezbyt zdrowych produktów. W pierwszej dziesiątce aż pięciokrotnie pojawia się… woda.

Idea patriotyzmu

Użytkownicy aplikacji Pola dbają o to, aby ideę patriotyzmu gospodarczego realizować od najbardziej podstawowych towarów. To bardzo wymowny symbol nawyków konsumenckich, podający w wątpliwość sens ambicji o podmiotowej, silnej polskiej gospodarce, którą chcemy realizować, zaczynając od megalomańskich projektów, a zapominając o podstawach.

Marzy nam się przesuwanie się polskich firm w globalnych łańcuchach dostaw i wielkie inwestycje, mające być kołem zamachowym naszej gospodarki. Jednak równolegle w ogóle nie potrafimy zadbać o detale. Jak wielu z nas zwraca uwagę na to, kto jest producentem wody serwowanej na konferencjach, kongresach czy spotkaniach organizowanych przez instytucje publiczne lub podmioty prywatne?

Płynie z tego smutna refleksja, że nie jesteśmy w stanie wspierać siebie nawzajem pomimo tego, że nam się to opłaca. Każdy przedsiębiorca, któremu zależy na silnej pozycji polskiej gospodarki, powinien dbać nie tylko o to, by jego produkty i usługi jak najlepiej się sprzedawały, ale także o to, by zawsze częstować gości czy pracowników polską wodą i polską kawą.

Przedstawiony ranking potwierdza, że każda pojedyncza decyzja zakupowa ma znaczenie, lecz widać to dopiero wtedy, gdy pomnoży się ją 10 milionów razy. Warto zastanowić się, co wywoła większy pozytywny efekt: wejście polskiej firmy na kolejny zagraniczny rynek czy dbanie o to, aby każdy, wybierając wodę do biura, jeśli to tylko możliwe, wybierał polską. Wyobraźmy sobie efekt starań każdego urzędu, szkoły, stowarzyszenia i firmy, by przynajmniej część wykorzystywanych przez nie na co dzień produktów była oceniana na 100 pkt.

Może Cię zainteresować także:

4 kwietnia 2024

Polskie produkty nie tylko od święta

Przed nami kolejne wielkie zakupy. Jest w ciągu roku kilka momentów, w których kupujemy większe ilości żywności....

14 lutego 2024

Ograniczamy plastik w kuchni dla zdrowia i ziemi

Plastik to największe wyzwanie, z jakim przyszło się nam zmierzyć w walce o lepszą planetę. Jest wiele prostych...

8 lutego 2024

Nie taki tłusty czwartek jak go malują

Tłusty czwartek to jeden dzień w roku kiedy pozwalamy sobie na małe ucztowanie. To jedyny taki czwartek, w którym...

10 stycznia 2024

Biebrzańskie Wiedźmy

Biebrzański Park Narodowy jest największym w Polsce. Jego powierzchnia rozciąga się na niemal 600 km2. Teren Parku to w...

21 grudnia 2023

Święta pachnące chlebem z polskich produktów

Chleb jest uznawany za jedną z 12 potraw wigilijnych. Symbolizuje dostatek i pomyślność, a tych szczególnie oczekujemy...

13 grudnia 2023

Podaruj bliskim polskie prezenty

Święta Bożego Narodzenia to czas miłości, radości i przebaczania, ale także czas refleksji i spotkań w rodzinnym...