29 czerwca 2021
Polacy i Hiszpanie najchętniej w Europie kupują od firm odpowiedzialnych społecznie
Eksperci Deloitte przebadali 18 krajów, od jakich firm najchętniej kupują konsumenci. Oprócz Polski ankietowani byli mieszkańcy Australii, Kanady, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Chile oraz RPA. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja według której firmy na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Firmy odpowiedzialne społecznie publikują sprawozdania niefinansowe, które prezentują podejście przedsiębiorców do zarządzania kwestiami środowiskowymi, pracowniczymi i społecznymi, poszanowania praw człowieka oraz kwestie ryzyka klimatycznego. Publikacja danych niefinansowych wspiera inwestorów w podejmowaniu długoterminowych decyzji inwestycyjnych, ale także zwykłych konsumentów, którym na sercu leży dbanie m.in. o środowisko naturalne.
Lokalni producenci i firmy muszą stale budować zaufanie i podejmować działania w każdym z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (tzw. SDG`s.) Firmy w swoich strategiach wskazują, które cele realizują i wspierają w sposób szczególny.
A jak wygląda nasze zaufanie lokalnie?
Polscy konsumenci jako nieliczni mieszkańcy Europy charakteryzują się dużym zaufaniem do lokalnych producentów i firm, które odpowiedzialnie zareagowały na kryzys wywołany pandemią.
Z najnowszego raportu Global State of the Consumer Tracker opracowanego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte wynika też, że znacząco wzrosło poczucie bezpieczeństwa we wszystkich badanych aktywnościach konsumenckich. Największy wzrost dotyczy masowych wydarzeń. Aż o 16 p.p. przybyło Polaków, którzy bezpiecznie czują się na meczach i koncertach. Poprawił się także opracowany przez Deloitte indeks niepokoju, który pokazuje ogólny poziom obaw wywołanych przez COVID-19.
Od jakich firm chętnie kupują Polacy?
To pytanie nurtuje niejednego przedsiębiorę. Okazuje się, że w ciągu miesiąca zauważalnie wzrosła liczba Polaków, którzy chętniej kupują od przedsiębiorstw odpowiedzialnych społecznie. 41 proc. ankietowanych wybiera produkty firm, które w ich opinii odpowiednio zareagowały na kryzys. W porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego na początku maja to więcej aż o 7 p.p. W Europie tylko w Hiszpanii jest minimalnie więcej konsumentów (42 proc.), preferujących produkty firm odpowiedzialnych społecznie.
Docenienie przez nas marek zaangażowanych to znak, że potrzebujemy pozytywnych sygnałów z rynku. Polska jest również europejskim liderem w przypadku lokalnych producentów, których popularność spadała od lutego, ale obecnie trend ten ponownie zaczął wzrastać. 51 proc. z nas, a więc o 5 p.p. więcej niż na początku maja, chętniej kupuje produkty lokalnych producentów, nawet jeśli są one droższe. To piąty wynik wśród mieszkańców przebadanych krajów.
Z badań wykonanych przez PBS na zlecenie PGE Polskiej Grupy Energetycznej -inicjatora kampanii społecznej „Polskie-kupuję to!” wynika, że jeszcze większy odsetek Polaków, bo aż 84 proc. deklaruje, że zwraca uwagę na polskość produktów w czasie zakupów.