10 grudnia 2021

Polacy dostrzegają potrzebę złagodzenie skutków zmian klimatu

Polacy są coraz bardziej otwarci na złagodzenie skutków zmian klimatu. Ponad połowa z nich poparłaby regulacje, które będą miały pozytywny wpływ na klimat. Ponad 60 proc. polskich konsumentów sprawdza, czy produkt, który chcą kupić, jest przyjazny środowisku.

Powołując się na raport z badania Climate Sentiment Index, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, ponad 70 proc. ludzi w skali globalnej uważa zmiany klimatu za sprawę alarmującą. W Polsce aż 41 proc. osób zostało dotkniętych przez zjawiska pogodowe, które są skutkiem zmian klimatycznych. To wszystko sprawia, że ponad połowa przebadanych Polaków poparłaby nowe regulacje klimatyczne, nawet jeśli spowodowałoby to, że niektóre towary lub usługi stałyby się droższe lub niedostępne.

Okazuje się, że Polacy częściej niż ludzie w innych krajach, deklarowali obawy o środowisko, jednak rzadziej zgadzali się ze stwierdzeniem, że zmiany klimatu to naglące wyzwanie (obie odpowiedzi – 62 proc.). Różnimy się tu od innych krajów brakiem pewności w tej kwestii. W Polsce niestety jeszcze 25 proc. badanych nie ma wiedzy na temat sytuacji klimatycznej, podczas gdy globalnie jest to tylko 16 proc.
Podobnie jak w innych krajach, obawy dotyczące klimatu w Polsce są silniejsze wśród kobiet i osób, które posiadają dzieci, choć różnice pomiędzy grupami są mniejsze.

Jedno jest pewne zmiany klimatu to jest kwestia, którą dostrzega coraz więcej ludzi, a odczuwają wszyscy. Badanie Climate Sentiment Index pokazuje również, że 39 proc. Polaków zauważa i docenia zmiany, które firmy podejmują na rzecz klimatu.

Co nas niepokoi

Najczęściej wymienianymi przez ankietowanych zjawiskami pogodowymi, które są następstwem zmian klimatu są bardzo wysokie temperatury (na świecie 31 proc., w Polsce 24 proc.), częstsze i silniejsze burze (13 proc. globalnie, 6 proc. w Polsce) oraz niedobory wody (na świecie 11 proc., w Polsce 8 proc.). Co ciekawe 21 proc. Polaków wskazało również na susze, które w skali globalnej zyskały dwa razy mniej wskazań.

Społeczna gotowość na zmiany

72 proc. ankietowanych Polaków uważa, że rządzący powinni robić więcej by zapobiec zmianom klimatu. W badaniu globalnym takiej odpowiedzi udzieliło o 5 p.p. mniej badanych. Oznacza to, że zaledwie 67 proc ludzi na całym świecie oczekuje, że rządy podejmą konkretne działania, zapobiegające dalszej dewastacji środowiska naturalnego.

Podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, przywódcy z ponad 100 krajów (to około 85 proc. światowych zasobów leśnych) podpisali deklarację, w której zobowiązali się zatrzymać (do 2030 roku) i odwrócić proces wylesiania. Podobne inicjatywy podejmowane były również w poprzednich latach, ale nie przyniosły spodziewanych efektów.
W Glasgow przyjęto także program redukcji emisji metanu o 30 proc. do 2030 roku. Sygnatariuszami tej deklaracji było również ponad 100 państw, ale najwięksi emitenci tj. Chiny, Indie i Rosja odmówili podjęcia tego zobowiązania.

Na świecie, jak i w Polsce 52 proc. przebadanych przez Deloitte osób stwierdziło, że poparłoby nowe regulacje klimatyczne, nawet jeśli sprawiłoby to, że niektóre towary lub usługi byłyby droższe lub niedostępne.

Gospodarstwa domowe o wyższych dochodach były bardziej skłonne do poparcia takich regulacji, co jest wskazówką, że koszty przeciwdziałania zmianom klimatu powinny być ponoszone proporcjonalnie do poziomu zamożności w poszczególnych grupach społecznych.

Siła w działaniu

Konsumenci coraz częściej kupują produkty, które są zrównoważone i takich poszukują. Większość badanych (56 proc.) w ostatnich 4 tygodniach dokonała zakupu produktów zrównoważonych. Wielu (46 proc.) deklaruje także, że sprawdza różne szczegóły dotyczące tego czy produkt jest przyjazny klimatowi. Oznacza to konieczność inwestycji w zrównoważoną produkcję, komunikację i jej spójność z działaniem. W Polsce odsetek osób twierdzących, że sprawdzało czy produkt jest zrównoważony jest znacząco wyższy (62 proc.).

Dla osób, które wzięły udział w ankiecie ważne są również działania firm dla których pracują, które mają na celu łagodzenie skutków zmian klimatu. Prawie jedna trzecia z badanych jest skłonna zmienić pracę, żeby pracować dla instytucji dbającej o środowisko. Dlatego tak ważne jest, żeby firmy wprowadzały strategie i działania, które będą ograniczały negatywny wpływ na klimat, będą komunikowały się w tej sprawie z pracownikami i włączały ich w działalność proekologiczną.

Badanie „Climate Sentiment Index” zostało przeprowadzone we wrześniu 2021 roku w 23 krajach, w tym w Polsce.

fot. Robert Król, PGE GiEK Elektrownia Bełchatów

Może Cię zainteresować także:

4 kwietnia 2024

Polskie produkty nie tylko od święta

Przed nami kolejne wielkie zakupy. Jest w ciągu roku kilka momentów, w których kupujemy większe ilości żywności....

14 lutego 2024

Ograniczamy plastik w kuchni dla zdrowia i ziemi

Plastik to największe wyzwanie, z jakim przyszło się nam zmierzyć w walce o lepszą planetę. Jest wiele prostych...

8 lutego 2024

Nie taki tłusty czwartek jak go malują

Tłusty czwartek to jeden dzień w roku kiedy pozwalamy sobie na małe ucztowanie. To jedyny taki czwartek, w którym...

10 stycznia 2024

Biebrzańskie Wiedźmy

Biebrzański Park Narodowy jest największym w Polsce. Jego powierzchnia rozciąga się na niemal 600 km2. Teren Parku to w...

21 grudnia 2023

Święta pachnące chlebem z polskich produktów

Chleb jest uznawany za jedną z 12 potraw wigilijnych. Symbolizuje dostatek i pomyślność, a tych szczególnie oczekujemy...

13 grudnia 2023

Podaruj bliskim polskie prezenty

Święta Bożego Narodzenia to czas miłości, radości i przebaczania, ale także czas refleksji i spotkań w rodzinnym...